zondag 1 mei 2011

KoffieMax presentatrice Myrna Goossen: ‘Waarom maken we ons zo druk?’

Myrna Goossen is het gezicht van KoffieMAX, na een onvrijwillige retraite van anderhalf jaar. Na de zomer keert de vrolijke flapuit terug met een nieuwe serie. ’Wat is dat voor verkeerde versiervraag?’
 
Ooit was Myrna Goossen de lachebek van Hilversum, maar die titel wil ze achter zich laten. Myrna Goossen begon als AVRO-omroepster en werkte voor RTL en SBS als presentatrice van amuserende licht newsypraatprogramma’s. Nu is zij de populaire MAX-ster met KoffieMAX, niet te verwarren met Koffietijd. Zelf haalde ze de namen ook al ’s door elkaar.
‘Zég je gaat me niet neerzetten als lachebekje. Ik ben 48, ik ben oud, dat verhaal is echt voorbij.’ Myrna Goossen probeert streng te zijn, maar schiet dan toch weer in de lach, nog altijd met die gierende uithaal. De pretogen knijpen even dicht. ‘Ja, ik kan kwaad worden, maar dat duurt héél lang.’
Myrna Goossen, presentatrice-icoon, heeft deze week alweer de laatste opname van d’r matineuze praatprogramma KoffieMAX. De zomerflauwte valt vroeg in Hilversum. De ochtendshow keert pas weer terug in september.
Myrna Goossen, alweer een kwarteeuw op televisie, had nog wel even door kunnen gaan. De Hilversumse houdt van de regelmaat (‘in mijn hoofd heb ik al genoeg fantasie’) van het werkende bestaan. Niet dat ze zich verveelt of wegteert door eenzaamheid (‘zo zet je me ook niet neer, já’), maar werken is een ‘fijne vorm van tijdbesteding’.
Myrna Goossen staat op om vijf uur, laat hond Bink uit (‘dan moedig ik hem aan als hij tegen een boom plast’), zapt intussen door de herhalingen van de nachtelijke talkshows, spiekt nog een keer naar de gastenlijst en dan mag ze weer. ‘Ik leid een bevoorrecht leven. Ik benijd ze niet hoor, die verpleegsters die om vijf uur naar hun werk gaan, of mensen die aanschuiven aan de lopende band in de fabriek.’
Flikflakken
Myrna Goossen had balletdanseres willen worden, maar ze was ‘niet lenig’ genoeg, zegt ze, ondanks haar gave nog steeds te kunnen flikflakken. ‘Op de balletacademie van Nel Roos kwam ik terecht op mijn uitstraling’, biecht ze op. ‘Kennelijk hád ik iets.’
Nu we op een paar centimeter van heur hoofd zitten, valt het inderdaad op. Myrna Goossen is pure tv-magie. Haar groene ogen sprankelen Hollywood-achtig, die licht nasale stem heeft een Gooise twist zonder dat het stoort, en de mond vouwt zich vaak in een ironisch trekje. Opgeruimde levenslust met een ondeugend laagje (er zijn nog naakt Playboy foto’s, jongens!).
Myrna Goossen flirt niet, maar is wel aldoor alert op mogelijke man-vrouwchemie. Als we vragen waarom ze geen liefje heeft, zegt ze: ‘Wat is dat nou voor verkeerde versiervraag?’ (Het antwoord: ‘Het komt er niet van. Ik ga zelden uit en zoek het niet op.’)
Prethoofd
Hoewel Myrna Goossen zichzelf dus ‘oud’ vindt, kan ze nog altijd zo meisjesachtig kijken als in de tijd dat de beruchte AVRO-baas Wibo van der Linde haar aannam. De Hilversumse mocht een paar dagen invallen als secretaresse (Goossen deed Schoevers) op het AVRO-hoofdkwartier en ook toen viel dat geciviliseerde prethoofd meteen op. Ze werd presentatie-gezicht van de AVRO, samen met Hans van der Togt. ‘We zagen er altijd onberispelijk uit. Hans kreeg brieven als z’n das niet goed zat.’
Die AVRO-aanpak herkent ze nu bij MAX, de omroep voor de, hoe zeggen we dat netjes, oudere jongere. Myrna Goossen kijkt de verslaggever aan. ‘Het duurt niet lang meer of jij gaat ook kijken. MAX appelleert aan nostalgische gevoelens. Abba is al bijna vintage.’ Pesterig: ’Dat is jouw jeugd.’
Voor haar is er overigens nog altijd meer toekomst dan verleden, zegt Myrna Goossen. De eb en vloed van succes heeft haar weerbaar gemaakt. Na de AVRO-jaren volgde RTL (5 uurshow), SBS (Klussen met Kijkers), weer RTL en nu dus MAX. Voordat Jan Slagter haar vroeg, zat ze anderhalf jaar thuis en schreef de kinderloze tv-host een kinderboek.
Koopmanschap
Myrna Goossen startte haar eigen uitgeverij en ventte haar schrijfsels eigenhandig uit op allerlei beurzen. ‘Op een dag stond ik in de RAI in de regen de dozen uit te pakken. Ik moest het allemaal zelf doen, want ik kwam erachter dat het onmogelijk was om een plek te veroveren in het schap van de boekhandel zonder connecties.’
Dit koopmanschap heeft haar nederiger en zelfverzekerder gemaakt. KoffieMAX hoeft geen concurrent van het ‘jongere’ Koffietijd te worden. ‘Ik kijk er niet naar, we moeten onze eigen koers varen. De Koffietijd-doelgroep bestaat uit ’de boodschappers’ van 25-40, wij boren nieuwe kijkers aan.’
De presentatrice, die zich een paar keer vergiste door Koffietijd te zeggen in de uitzending (‘néé, dat was geen pr-stunt, het zat in mijn systeem’), zou graag meer van haar verwondering door laten klinken.
Myrna Goossen: ‘Mijn beste interview was met Wubbo Ockels. Astronauten hebben gezien hoe broos de aarde is. Op afstand is alles vreedzaam, maar als je inzoomt zie je oorlog en milieuvervuiling. Als je vanuit het heelal op de aarde neerkijkt, kun je maar een ding denken: ‘Waarom máken we ons zo druk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten